راز موفقیت

رازهای زندگی و موفقیت از زبان بزرگان ! اسرار موفقیت در زندگی را بهتر بشناسید ؟!

راز موفقیت

رازهای زندگی و موفقیت از زبان بزرگان ! اسرار موفقیت در زندگی را بهتر بشناسید ؟!

برخی از راز و نکته های فروش موفق

برخی از راز و نکته های فروش موفق


1-      با دقت به حرفهای مشتری گوش بدهید :

تحمیل کردن نظر خود به خریدار و تنها اصرار به خرید به جای ارائه کمک از جانب شما به یک بازاریابی مشکل و سخت ختم خواهد شد . هنگامیکه با مشتری به مذاکره می پردازید بر این باور باشید که کالای مورد فروش برای خریدار مشکل گشا است . باز باید به گفته های خریدار گوش دهید . گوش دادن تنها راهیست که می توان کالایی را مطابق شرایط خاص مشتری و طبق سلیقه او عرضه کرد. با تصمیم راسخ بر حل مسائل خریدار قادر خواهید بود اعتماد او را کسب کنید .

 

2-      احساس مشتری را درک کنید :

خود را جای مشتری بگذارید ؛ به طورمثال اگرمشتری عصبانی یا نگران است بهتر است کمی آرامتر و محتاطانه تر با او برخورد کنید .

 

3-      مشتری را دشمن فرض نکنید :

در دنیای تبلیغات ضرب المثلی است که می گوید : " فکر  نکنید مشتری احمق است ، مشتری را جزیی از خود بدانید . " در بازاریابی مشتری دشمن شمانیست ، مشتری همزبان و همدل شماست ."   هرگز اجازه ندهید خریدار و مشتری از شما ناراضی باشد و نسبت به شما احساس نفرت کند.

 

4-      حواستان را جمع کنید :

هنگامیکه در جریان ویزیت حواستان متوجه جای دیگر و چیز دیگری است ، حواس مشتری را نیز پرت می کنید. مشغله های فکری سبب خواهد شد که روی مشتری اثر نامطلوب بگذارید و کل ملاقات شما خراب و بی نتیجه شود و مشتری به نقطه ضعف شما پی ببرد. همیشه کیف خود را مرتب و منظم نگه دارید و به طوری که به هر چه می خواهید دسترسی داشته باشید . وسایلی که ممکنست در جریان ملاقات با مشتری مورد نیاز واقع شود؛ باید در جهت کمک باشد نه مانع کارتان شود. اگر برای یافتن و ارائه یک بروشور یا کاتالوگ نیاز دارید پنج دقیقه کیف خود را وارسی کنید ، یک جای کار می لنگد .

 

5-      همیشه حرفهای مشتری را یادداشت کنید :

کار بازاریابی را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد :

1-        یافتن مشتری مناسب

  2- ملاقات مذاکره با مشتری

 3- ارائه کالا یا توضیح خدمات

 4- بستن قرارداد و دریافت سفارش .

مرحله ملاقات با مشتری مهمترین بخش را تشکیل می دهد. در این مرحله است که شما به طور دقیق از نیاز و خواسته او آگاه می شوید و درمی یابید که آیا کالا یا خدمات پیشنهادی شما می تواند مشکل موجود مشتری را رفع کند. همیشه یک دفتریادداشت و قلم آماده داشته باشید.

 

6-      ارتباط خود را با مشتری پیگیری کنید :

روی کاغذ آرم دار شرکت برای مشتری پیام تشکر و قدردانی بفرستید . بگذارید مشتری شما را به خاطر بسپارد و بدین صورت فعالیت های بازرگانی آتی خود را روی روابطی ضابطه دار استوار کنید. ارسال پیامی کوتاه و تایپ شده ، فرستادن بروشور و کاتالوگ جدید .

 

7-      ارتباط خود را با مشتریهای قدیم قطع نکنید:

کاری کنید که مشتریهای قدیمی شما را به خاطر داشته باشند . به ویژه آن دسته از مشتریهایی که برای مدتی طولانی با آنها تماس نداشته اید ( البته منظور از مدت طولانی ، از چند ماه یا چندین سال می باشد ) اغلب اتفاق می افتد که مشتریهای قدیمی به کالا یا خدمات شما نیاز داشته باشند لیکن نمی دانند چگونه با شما ارتباط برقرار کنند .( شما را پیدا کنند)

سوابقی از مشتریان غیر فعال خود تشکلیل دهید ، درفواصل منظم با افراد مسئول این شرکتها تماس بگیرید یا مکاتبه کنید.

 

8- به این اعتقاد برسید که مشتری کودن نیست :

بازاریاب منتقل کننده اطلاعات به خریدار است . بازاریاب پل ارتباطی میان مصرف کننده و تولید کننده است . شما باید بتوانید اطلاعات مورد نیاز مشتری را بلا فاصله به وی منتقل کنید ، نه آنکه اگر مشتری نتوانست گفته های شما را خوب متوجه شود سر خود را به نشانه افسوس یا به منظور تحقیر وی تکان دهید . ممکن است توضیحات شما قانع کننده نباشد . مشتری را تحت فشار قرار ندهید . سعی کنید تا به مشتری فواید کالا و خدمات خود را نشان دهید .

 

9 - سعی کنید همیشه در جریان آخرین اطلاعات قرار داشته باشید :

با ملاحظه دقیق مشتری وسعی در درک جریاناتی که در سازمان و تشکیلات مشتری رخ می دهد و علتهای آن ، خواهید توانست دید وسیعتری از محیط و جوی که شرکت شما در آن فعالیت می کند کسب کنید . گزارشات ، نشریات و خبرنامه های متعدد موجود می تواند منابع اطلاعاتی دیگر را تشکیل دهند و اگر در زمینه خاصی ازصنعت و تجارت فعالیت زیاد و مشتریان متعددی دارید ، بد نیست که نشریات و اخبار آن زمینه کاری را تهیه و مطالعه کنید .

یک بازاریاب خوب باید بتواند همواره به سؤالات زیر پاسخ دهد:

a)      طرف معامله و کاری مشتریان شما چه کسانی هستند ؟

b)      فعالیت رفتاری مشتریان شما چگونه است ؟

c)       تفاوت بین خدمات و کالای مشتریان شما با رقبای آنها درچیست ؟

d)      مشتریان شما چه میزان سهم بازار را در اختیار دارند ؟

e)      جایگاه خود را دربازار چگونه می بینند؟

f)        مشتریان شما چگونه موانع سر راه پروژه های خود را بر طرف می سازند ؟

g)      چگونه از فرصت های پیش آمده استفاده می کنند ؟

h)      آیا تمایل دارند تکنولوژی جدید را در آینده نزدیک به کار گیرند ؟

i)        آیا عوامل ذکر شده بر تصمیم خرید مشتری از شما اثر دارد ؟

j)        چگونه ؟

 

10- برای دریافت سفارش از مشتری دستپاچه نباشید :

مراحل بازاریابی را به ترتبیب طی کنید :

 1- یافتن مشتری مناسب

 2- ملاقات مذاکره با مشتری

 3- ارائه کالا یا توضیح خدمات

 4- بستن قرار داد و دریافت سفارش .

 

11- حتی المقدور از شواهد و نمونه ها استفاده کنید :

اشاره کنید به چند شرکت دیگر که به طور موفقیت آمیزبا آنها همکاری نموده اید .

 

12- بامشتری چاپلوسانه و حقارت آمیز برخورد نکنید :

نیازی نیست خود را در مقابل مشتری کوچک کنید یا اینکه بیش از حد خود را بالا ببرید و با تفاخر رفتار کنید . اثر منفی بر روی کل جریان کار می گذارد .

 

13- فریب طرحهای بزرگ و پرسود را نخورید :

هیچ عیبی ندارد که به حد کافی و مناسب شوق داشته و به نتیجه کوشش خود امیدوار باشید . اما زمانی که ساعتها و یا شاید روزها وقت خود را صرف می کنید که با پول فلان معامله ( که به جیب خواهید زد ) چه خواهید کرد ، مراقب باشید .این رویاها برای شما هزینه و خرج دارد ، زیرا آنها وقتی را که باید صرف کوشش در یافتن مشتری جدید بنمایید را تلف می نماید .

 

14 - از پاسخ رد مشتری دل آزرده و ناامید نشوید :

جوابهای رد مشتریان را به خود نگیرید ، آنگاه است که به سوی موفقیت گام بردارید .

 

15 – در هیچ شرایطی مشتری را دستکم نگیرید :

در تمام ادوار کاری خود همواره مشتری جدید جستجو کنید . در این حرفه هم دوران شکوفایی و طلایی وجود دارد و هم دوران رکود و کسادی . مشتری را به دلیل کم بودن حجم معامله بی اهمیت تلقی نکنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد